Monday, November 2, 2015

Sicilian orange cake....so sedap..

Mendengarkan namanya je cam sedap kan....so teringin lah nak buat. Lagi pun tengok resepi tak banyak bahan dan simple je.
 
 
My Sicilian Orange Cake.....cantik kejadiannya sebab tak crack kat tengah tu.


Love the taste sebab ada rasa orange tu but not so strong.
 
 

Selalunya saya bakar dalm tin seperti di atas....senang sikit nak potong...
 

Tea time.....makan kek ni sambil minum teh memang best....
 
 
 

Sekararang saya dah jadi butter cake lover....must use pure butter baru sedap bau dan rasanya...Kek ni patutnya ada ising but saya tak buat just love it cam ni....dont really like the ising....
 
 

The kids also suka but they dont eat much....mama dia yang perabih kan.....cam ne nak diet ni....but I always keep tihgt in container in fridge....lepas makan must have a piece....thats how I finish my cake thru the week...
 
 
 
SICILIAN ORANGE CAKE
Source : The kitchenguardian
 
Bahan
 
250g butter pada suhu bilik, saya guna Lescure
250g kastor sugar, saya guna 240g
4 biji telor size sederhana
250g tepung naik sendiri/self raising flour
85g perahan orange juice
1 1/2 sudu kecil orange zest / parutan kulit limau
 
Cara
-Panaskan oven pada 170 darjah celcius, oven butterfly saya cuma 150. Ikut oven masing masing ya.
-Pukul butter dan gula sehinga warna bertukar menjadi pucat dan ringan.
-Masukkan telor sebiji demi sebiji.
-Letakkan orange zest. Masukkan tepung semua sekali dan kacau rata. Akhir sekali masukkan orange juice.
-Tuangkan ke dalam tin kek. Bakar selama 40 minit atau sehingga kek masak.
-Kek ni ada letak ising tapi saya tak buat.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

3
 
 
 
 

 

 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...